Co powinna generalnie obejmować dokumentacja podatkowa wg stanu do końca 2016 r.
Zorientowałam się właśnie, że piszę już o 2017 r., podczas gdy nie było ani słowa o tym jak wygląda dokumentacja podatkowa jeszcze na bazie starych przepisów. Z tym że przepisy może stare, ale i tak będą do użytku, jeśli chodzi o nieprzygotowaną jeszcze dokumentacje za lata poprzednie.

Wprawdzie to mało ciekawe ale wyliczenie elementów obowiązkowych tej dokumentacji jest jednak konieczne. Przepisy w tym zakresie są takie same zarówno jeśli chodzi o podatników osoby fizyczne jak i osoby prawne.
Zaznaczyć też trzeba, że tylko część podanych punktów musi być rozpracowana i opisana obligatoryjnie, zaś część – jeśli dane okoliczności będą miały wpływ na daną transakcję:
I tak dokumentacja powinna obejmować:
- określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko);
- określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty;
- metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji;
- określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach – w przypadku, gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot;
- wskazanie innych czynników – w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji zostały uwzględnione te inne czynniki;
- w przypadku zawarcia umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub umowy o podobnym charakterze – w szczególności przyjęte w umowie zasady dotyczące praw wspólników (stron umowy) do udziału w zysku oraz uczestnictwa w stratach;
- określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń – w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.
Generalnie ważne jest też, że przepisy prawa nie zawierają żadnego wzoru urzędowego dokumentacji podatkowej, zatem istotne jest aby samemu dbać i ujęcie w dokumentacji podanych informacji.
W kolejnym wpisie o tym czy „trochę” mniej kompletna dokumentacja podatkowa chroni podatnika przed sankcyjną stawką 50% podatku.
Przeczytaj także artykuły:
- 5 najważniejszych zmian w cenach transferowych od 2017
- Po co w ogóle sporządzać dokumentację transakcji z podmiotami powiązanymi? Co mi to daje?
Dzień dobry Pani Mecenas! Dobrze, że pisze Pani o tym co będzie zaraz za kilkanaście dni! To mnie bardzo interesuje.
Pozdrawiam i gratuluję bloga!
Elka
Bardzo dziękuję. Tematyka ciekawa. Zapraszam do dalszej lektury i wzajemnej wymiany myśli.